Search
Close this search box.

کلینیک دندانپزشکی پاستور

مضرات عصب کشی دندان کودکان

مضرات عصب کشی دندان کودکان که والدین حتما باید بدانند !!!

همه چیز درباره مضرات عصب کشی دندان کودکان

دندان‌های شیری نیز ممکن است دچار پوسیدگی شوند که بی توجهی به پوسیدگی آن باعث می‌شود که در نهایت دندان به عصب کشی نیاز پیدا کند. در نخستین مرحله والدین می‌خواهند مضرات عصب کشی دندان کودکان را بدانند.

حال سوال اینجاست که آیا عصب کشی دندان شیری مانند دندان دائمی است؟ درد آن چقدر است و آیا کودک قادر به تحمل این درد هست یا خیر؟

آیا دندان شیری مانند دندان دائمی است؟

بله دندان شیری مانند دندان دائمی دارای ریشه و عصب است. زمانی که دندان شیری می‌افتد بدون ریشه است و والدین تصور می‌کنند که دندان شیری ریشه ندارد اما در اصل ریشه آن تحلیل رفته و لق شده که با یک فشار کوچک کنده می‌شود. تمامی دندان‌های شیری دارای ریشه هستند.

علاوه بر این علاوه بر ریشه دارای عصب نیز می‌باشند. دندان شیری تمامی اجزای دندان دائمی را دارد. پس شناخت  مضرات عصب کشی دندان کودکان لازم و ضروری است.

ساختار دندان‌های شیری در کودکان

ساختار دندان شیری کاملا مشابه دندان‌های واقعی است. از جمله اجزای آن عبارت است از مینای دندان، عاج دندان، عصب دندان و سمان دندان.

مینای دندان: تمامی دندان‌ها چه دائمی و چه شیری دارای پوشش خارجی به نام مینای دندان برای محافظت از دندان‌ها هستند.

سمان: در سطح ریشه بافت سختی به نام سمان وجود دارد که شبیه استخوان است و توانایی بازسازی ندارد.

عاج دندان: در زیر مینای دندان بخشی به نام عاج دندان قرار دارد. ۷۰ درصد عاج از مواد معدنی، ۲۰ درصد از مواد آلی و ۱۰ درصد از آب تشکیل شده است. نسبت به مینای دندان نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است. این ویژگی آن باعث شده تا از شکسته شدن مینای دندان جلوگیری کند.

عصب دندان: در زیر عاج دندان عصب دندان قرار گرفته که با نام پالپ نیز شناخته می‌شود. عصب شامل بافت‌های عروقی است و در مرکز دندان قرار گرفته است. از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده و شامل عروق خونی، سلول‌های مختلف و رشته‌های عصبی است.

پوسیده شدن دندان در نخستین مرحله به مینای دندان آسیب وارد می‌کند، سپس گسترش یافته و عاج و عصب دندان را نیز درگیر خواهد کرد.

مضرات عصب کشی دندان کودکان

مضرات عصب کشی دندان کودکان

  • عصب کشی دندان کودک باید با در نظر گرفتن نکات و شرایط زیر انجام شود در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
  • میزان آسیب یا عفونت باید بررسی شده تا مشخص شود چقدر دندان به عصب کشی نیاز دارد.
  • حال عمومی کودک باید در نظر گرفته شود.
  • سن کودک
  • موقعیت دندان پوسیده شده
  • شدت آسیب و میزان گستردگی عفونت
  • تحت تاثیر قرار گرفتن لثه یا استخوان
  • زمان افتادن طبیعی دندان شیری

و….

برای عصب کشی دندان کودک، باید بی حسی مناسب ایجاد شود تا در حین عصب کشی، کودک دردی را احساس نکند.

والدین نباید درباره شرایط، دردها و ترس‌های خود با کودکان صحبت کنند.

دندانپزشک از کلمات متناسب با کودک استفاده کرده و با روش‌های کنترل رفتاری، ترس و استرس کودک را مهار می‌کند.

در صورتی که استرس و ترس کودک غیر قابل کنترل باشد از داروی آرام بخش و بیهوشی استفاده می‌کنند.

(برای آشنایی بیشتر در این مورد ما به شما خواندن مقاله‌ی کشیدن یا عصب کشی دندان شیری کدام بهتر است؟ توصیه پزشکان را پیشنهاد می‌کنیم. 🙂 )

اهمیت ومزایای عصب کشی برای کودکان

مضرات عصب کشی دندان کودکان به قدری نیست که از اهمیت آن غافل شوید. دندان‌های شیری مانند دندان‌های دائمی هستند. بنابراین باید به درستی از آن‌ها نگهداری کرد. دندانی که دچار پوسیدگی می‌شود نباید به حال خود رها شود.

اگر کودک دندان پوسیده داشته باشد در جویدن غذا دچار مشکل خواهد شد. بنابراین از غذا خوردن امتناع کرده و مواد مغذی لازم که برای رشد کودک لازم است، به بدن او نخواهد رسید. در نتیجه در آینده با مشکلات بسیاری مواجه خواهد بود.

اگر شدت پوسیدگی به حدی باشد که با عصب کشی نیز نتوان آن را درمان نمود، دندانپزشک مجبور می‌شود دندان کودک را بکشد. سپس ابزاری با نام فضا نگهدار در دهان کودک قرار داده می‌شود که فضای رشد دندان دائمی از دست نرود. اگر دندان کشیده شده جزیی از دندان‌هایی باشد که در هنگام خندیدن جای خالی آن مشخص شود، اعتماد بنفس کودک را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد و بر روابط اجتماعی او نیز تاثیرگذار است.

بنابراین باید در اسرع وقت پوسیدگی تحت درمان قرار بگیرد. در صورت درگیر شدن بافت پالپی باید سریع‌تر برای درمان دندان اقدام کرد.

علائم نیاز به عصب کشی دندان در کودکان

  • درد شدید و ناگهانی
  • درد شبانه
  • آبسه دندان
  • التهاب یا قرمزی در اطراف دندان پوسیده
  • حساس شدن گره‌های لنفاوی
  • حساسیت دندان به گرما و سرما
  • پوسیدگی شدید و عفونت دندان
  • درد گرفتن دندان در هنگام ضربه خوردن
  • شل شدن غیر منتظره دندان
  • درد دندان کودک هنگام غذا خوردن و یا لمس کردن آن
  • شکستگی دندان

روش‌های مختلف عصب کشی دندان کودک

از دو روش مختلف با نام پالپوتومی و پالپکتومی برای عصب کشی دندان کودکان استفاده می‌کنند.

پالپوتومی: این روش برای درمان و خارج کردن عصب تاج استفاده می‌شود.

پالپکتومی: روشی برای درمان و خارج کردن عصب تاج و ریشه دندان است. این روش نسبت به روش قبلی تهاجمی‌تر بوده و در مواقعی استفاده می‌شود که دندان دچار التهابات شدیدتری شده باشد.

کلینیک دندانپزشکی پاستور با بهره مندی از همکاری متخصصان مجرب و اساتید دانشگاهی و تجهیزات مدرن و تکنولوژی نوین دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز نموده است و در محیطی مناسب و در خور شأن شما عزیزان پذیرای شما می‌باشد.  برای دریافت اطلاعات کامل‌تر درباره قیمت جراحی دندان عقل سال ۱۴۰۰ می‌توانید به سایت کلینیک پاستور مراجعه نمایید.

کلینیک دندانپزشکی پاستور با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی می باشد.

اگر نیاز به مشاوره تخصصی و رایگان دارید همین حالا با این شماره تماس بگیرید

۸۸۹۶۸۴۴۰ - ۰۲۱

تایید شده

این مطلب توسط پزشکان کلینیک بررسی و تایید شده است.

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی
دندانپزشکی کودکان، یکی شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که به طور ویژه بر روی مراقبت، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان در کودکان و نوجوانان تمرکز دارد.
بهترین کلینیک ایمپلنت فوری در تهران
یکی از روش‌های رایج برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت فوری دندان است. این پروسه در چند مرحله شامل پایه گذاری به عنوان ریشه، روکش گذاری و غیره می‌گردد. بدون شک چنین مدت زمانی اگر برای دندان‌های جلویی باشد به هیچ عنوان خوشایند نخواهد بود. به همین علت، ایمپلنت فوری به وجود آمد تا بتوان در یک جلسه، دندان از دست رفته را جایگزین نمود. اما ایمپلنت فوری چیست؟

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

30 درضد تخفیف ایمپلنت
همین حالا با ما تماس بگیرید

زمان را از دست ندهید

مشاوره تخصصی و رایگان

شماره  موبایل خود را وارد کنید، مشاوران ما تا کمتر از یک روز کاری با شما تماس می گیرند.