رفع عفونت دندان در دوران بارداری

بهترین راهکار رفع عفونت دندان در دوران بارداری | نظر متخصصان

مراحل رفع عفونت دندان در بارداری

رفع عفونت دندان در بارداری به سادگی درمان آن در دوران غیر بارداری نیست. دوران بارداری شرایط بدنی مادر مانند شرایط عادی نیست و باید اقدامات انجام شده با توجه به شرایط بدنی مادر و جنین باشد.

از همین رو توصیه می‌شود که قبل از بارداری سلامت دندان‌ها بررسی شود تا اطمینان حاصل کنید که مشکلی در حین بارداری رخ نخواهد داد. در هر صورت اگر در دوران بارداری دچار عفونت دندان شدید باید با روش‌های رفع عفونت دندان در بارداری آشنا باشید.

داروی مناسب برای رفع عفونت دندان در دوران بارداری

برای مصرف دارو به منظور رفع عفونت دندان در بارداری باید حتما با دندانپزشک مشورت کنید. از مصرف داروهای خودسرانه در این دوران جدا خودداری کنید. داروها باید تحت نظر دندانپزشک و پزشک بارداری باشد. در صورت مصرف داروی خودسرانه ممکن است دارو برای جنین پیامدهای منفی داشته باشد.

در صورتی که عفونت دندان با آنتی بیوتیک قابل درمان بود، معمولا دندانپزشک برای مادر باردار آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. البته باید توجه داشت که پزشک باید آنتی بیوتیک مجاز را برای شما تجویز کند. از مصرف آنتی بیوتیک و مسکن‌های خودسرانه در این دوران بپرهیزید.

علت عفونت دندان در دوران بارداری

به طور کلی عفونت دندان با سه وضعیت همراه است که در ادامه به آ‌ن‌ها خواهیم پرداخت. اما باید توجه داشت که درمان عفونت‌های دندان باید در سه ماه دوم بارداری انجام شود، زیرا این دوران برای مادر باردار بهترین دوران است.
عفونت دندان می‌توان به سه علت رخ دهد:

۱-عفونت‌های ناشی از خرابی ریشه دندان که منجر به عفونت لثه خواهد شد. در این حالت لثه آبسه، عفونت و چرک می‌کند و با درد همراه است.
۲-عفونت‌های ناشی از بیماری لثه که می‌تواند در پی جمع شدن جرم در زیر لثه رخ دهد.
۳-پوسیدگی و عفونت تاج دندان که در صورت تماس با گرما و سرما حساس شده و چرک و عفونت در آن قابل ‌مشاهده نیست.

معمولا عفونت با چرک و درد همراه است و باید سریعا برطرف شود در غیر این صورت موجب پخش شدن آن در فضای صورت شده و گاها نیاز به جراحی و خارج کردن عفونت می‌شود.
رفع عفونت دندان در بارداری باید در سه ماهه دوم رخ دهد. برای رفع عفونت باید با آب و نمک و دهان شویه، دهان را شسته تا از گسترش عفونت جلوگیری شود. جهت اقدام برای هرگونه درمانی باید با پزشک و دندانپزشک مشورت کرده تا آسیبی به جنین وارد نشود.

توصیه های بهداشتی به خانم‌های باردار

معمولا به خانم‌های باردار برای درمان و پیشگیری از عفونت دندان‌ها، جرمگیری دندان توصیه می‌شود زیرا یک اقدام پیشگیرانه است و از بروز مشکلات دندان در آینده جلوگیری می‌کند. برای پیشگیری از مشکلات دندان باید اقدامات مراقبتی لازم از جمله مسواک زدن، کشیدن نخ دندان به صورت روزانه و استفاده از خمیر دندان مناسب انجام شود. مرتبا برای چکاپ نزد دندانپزشک مراجعه کرده تا از بروز هرگونه بیماری مرتبط با دهان و دندان در این دوران جلوگیری شود.
درمان عفونت دندان در دوران بارداری به سادگی دوران غیر بارداری نیست. بنابراین باید تمام مراقبت‌های لازم انجام شود. در صورتی که در این دوره با مشکلات دهان و دندان مواجه شدید باید با مراجعه به پزشک برای درمان آن اقدام کنید.

رفع عفونت دندان در دوران بارداری

دندانپزشکی در سه ماه اول بارداری

در سه ماه اول توصیه می‌شود که مادران باردار از مصرف هرگونه دارویی خودداری کنند. زیرا جنین در این دوران در حال شکل گرفتن است. بنابراین تا ۱۳ هفته نباید بدن مادران باردار در معرض اشعه ایکس قرار بگیرد. بهتر است زمان درمان را به سه ماهه دوم موکول کنید.

بنابراین اگر دندان درد دارید و قادر به تحمل درد آن هستید، با درد خود مدارا کرده و از انجام هر اقدامی که باعث تشدید دردتان می‌شود، خودداری کنید. در این مدت از مصرف غذا و نوشیدنی گرم و سرد خودداری کرده و به دندان‌ها فشار وارد نکنید. استفاده از نخ دندان و دهانشویه می‌تواند مفید باشد. دهانشویه‌ها برای شست و شوی دهان استفاده شده و جذب بدن نمی‌شود بنابراین آسیبی به بدن وارد نمی‌کند.

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر دندان عفونت کرد، برای رفع عفونت دندان در بارداری در سه ماهه اول چه اقدامی باید انجام داد؟
در صورتی که لثه عفونت شدید داشته باشد، مصرف هرگونه دارو باید زیر نظر دندانپزشک و پزشک زنان باشد. درمان‌هایی که در این دوران انجام می‌شود در حداقل مقدار ممکن است. برای رفع عفونت در دوران بارداری در سه ماهه اول عصب موجود در تاج دندان تخلیه می‌شود. به این روش درمانی به اصطلاح پالپوتومی می‌گویند.

دندانپزشکی در سه ماهه دوم بارداری

سه ماه دوم بارداری برای انجام اقدامات درمانی دندان مناسبترین زمان است. زیرا در این دوران جنین به اندازه کافی رشد کرده و به مادر نیز آسیبی وارد نمی‌شود. بنابراین اقدامات ترمیمی و یا کشیدن دندان راحت‌تر انجام می‌گیرد. در سه ماهه دوم نیز مادر نباید در معرض اشعه ایکس قرار بگیرد. در صورتی که لازم باشد مادر در برابر اشعه ایکس قرار بگیرد باید حتما از پوشش سربی استفاده کند.
داروهای بی حسی نیز باید در حداقل مقدار ممکن استفاده شود تا آسیبی به جنین وارد نگردد. مصرف آنتی بیوتیک باید کاملا زیر نظر پزشک باشد.

دندانپزشکی در سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم تقریبا جنین به طور کامل رشد کرده و برای مادر دشوار است که زمان زیادی بر روی یونولیت دراز بکشد. در صورتی که مادر در این دوران احساس درد کرد باید با انجام اقداماتی نظیر کشیدن نخ دندان و زدن مسواک تا بعد از زایمان صبر کند. تمام داروهای مسکن و آنتی بیوتیک باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.

عکس برداری رادیولوژی در دوران بارداری

شدت اشعه رادیولوژی دندانپزشکی در مقایسه با اشعه رادیولوژی پزشکی و سی تی اسکن کمتر است. با این وجود باید تمامی اقدامات لازم انجام شود تا سلامت مادر و جنین در خطر نیفتد. در صورتی که مجبور شوند از دندان مادر عکس بگیرند، باید از پوشش سربی استفاده کند. اشعه رادیولوژی می‌تواند آسیب‌هایی نظیر عقب ماندگی ذهنی، کم وزنی، سقط جنین و یا ابتلای آن به سرطان را به همراه داشته باشد.

داروهای بی حسی دوران بارداری

شدت خطر داروهای بی حسی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند. کم خطرترین آن‌ها در گروه a و پرخطرترین در گروه x جای می‌گیرند. بعد از آن کم خطرترین داروها در گروه b و c جای دارند.
کلینیک پاستور با بهره مندی از همکاری متخصصان مجرب و اساتید دانشگاهی و تجهیزات مدرن و تکنولوژی نوین دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز نموده است و در محیطی مناسب و در خور شأن شما عزیزان پذیرای شما می‌باشد.  برای دریافت اطلاعات کامل‌تر درباره راهکار رفع عفونت دندان در بارداری می‌توانید با کلینیک پاستور تماس بگیرید.