Search
Close this search box.

کلینیک دندانپزشکی پاستور

مراقبت های پزشکی بعد از ایمپلنت دندان

راهنمای کامل مراقبت های بعد از ایمپلنت | توصیه متخصصان

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت

آیا با مراقبت‌های بعد از ایمپلنت آشنایی دارید؟ باید بلافاصله پس از عمل مراقبت‌های لازم انجام شود تا عوارض با ایمپلنت به حداقل برسد. جدای از رعایت بهداشت عادی، بهتر است ایمپلنت را تا 2 هفته اول پس از کاشت کاملا به حال خود رها کنید. ممکن است بخواهید غذاها را به مواد نرم‌تر محدود کنید و در طی دوران نقاهت 10 تا 12 هفته ای در ناحیه‌ای دور از ایمپلنت غذا را بجوید.

خون ریزی لثه ها بعد از ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت دندان حداقل خونریزی انتظار می‌رود. خونریزی پس از جراحی ممکن است تا چند ساعت ادامه یابد. بهترین راه برای جلوگیری از خونریزی این است که 2 باند نمناک را تا کنید روی محل استخراج دندان بکشید و به آرامی به مدت 30 تا 60 دقیقه گاز بگیرید و مطمئن شوید که به محل استخراج فشار وارد شده است. آرام و با سر بالا استراحت کنید. اگر خونریزی ادامه داشت، برای 30 دقیقه دیگر از گاز استفاده کنید.


خونریزی همیشه باید با نگاه مستقیم به محل جراحی ارزیابی شود. بزاق صورتی یا خونی ممکن است 2 تا 3 روز پس از جراحی دیده شود و نشان دهنده مشکلی نیست. از شما خواسته می‌شود که برای یک قرار ملاقات 2 هفته‌ای به مطب مراجعه کنید. هر بخیه‌ای که در آن زمان باقی مانده باشد ممکن است بنا به صلاحدید جراح برداشته شود. خودتان بخیه‌ها را نکشید.

تورم لثه ها بعد از جراحی دندان ها

تورم واکنش طبیعی بدن به جراحی و بهبودی است. تورم تا 24 ساعت پس از جراحی مشخص می‌شود و تا 2 تا 3 روز به اوج خود می‌رسد. پس از این مدت، تورم باید کاهش یابد، اما ممکن است برای 7-10 روز باقی بماند. تورم ممکن است با استفاده فوری از کیسه یخ به حداقل برسد. کیسه‌های یخ یکی از مراقبت‌های بعد از ایمپلنت است.

کیسه یخ را در قسمت بیرونی صورت به مدت 20 دقیقه روی صورت بمالید و سپس در 24 ساعت اول در حالت بیداری 20 دقیقه استراحت کنید. پس از 48 ساعت، استفاده از کمپرس گرم و مرطوب را برای گونه شروع کنید.

مصرف دارو های تجویز شده پس از ایمپلنت دندان

اکثر جراحی‌های دهان با درجاتی از ناراحتی همراه است. اگر به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (ایبوپروفن، موترین، ادویل) حساسیت ندارید، توصیه می‌کنیم قبل از از بین رفتن بی حسی موضعی، آن را مصرف کنید.
درد شدیدتر ممکن است به داروی مسکن نیاز داشته باشد. ایبوپروفن را با هم هر 4 تا 6 ساعت در صورت نیاز برای درد مصرف کنید.

در حین مصرف داروهای مسکن، نمی‌توانید رانندگی کنید یا با ماشین‌های مکانیکی کار کنید. داروهای مسکن تجویز شده باعث خواب آلودگی شما می‌شود. هنگامی که احساس کردید می‌توانید داروهای مسکن را متوقف کنید، در صورت نیاز از ایبوپروفن و تیلنول با هم استفاده کنید.

تمام داروها نباید از دوز توصیه شده تجاوز کنند. ناراحتی باید روزانه کاهش یابد. اگر نه، حتما با دندانپزشک خود تماس بگیرید.
*توجه: اگر پلاویکس یا کومادین مصرف می‌کنید، از مصرف محصولات ایبوپروفن یا آسپرین خودداری کنید.

رژیم غذایی

پس از بیهوشی عمومی یا آرام بخش IV ، با مایعات شروع کنید. در حالی که بیماران بی حس هستند، باید از مایعات یا غذاهای داغ اجتناب کنند. بیماران ممکن است سس سیب، پودینگ یا ژله بخورند. هنگامی که بی حسی از بین رفت، بیماران می‌توانند به سمت غذاهای جامد پیش روند.

رعایت بهداشت دهان و مراقبت های پس از ایمپلنت

بهترین راه برای مراقبت‌های بعد از ایمپلنت تمیز نگه داشتن دهان است. بعد از هر وعده غذایی از روز بعد از عمل، دهان خود را کاملا تمیز کنید. بعد از غذا و قبل از خواب از مسواک و خمیر دندان با موهای نرم استفاده کنید. اگر بعد از مسواک زدن خونریزی دوباره شروع شد، استفاده از گاز را همانطور که در بالا توضیح داده شد تکرار کنید. در روز جراحی دهان خود را شستشو ندهید.

آنتی بیوتیک‌ها

یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از ایمپلنت، مصرف آنتی بیوتیک است. در صورت تجویز آنتی بیوتیک، قرص‌ها یا مایعات را طبق دستور مصرف کنید. تمام نسخه را مصرف کنید تا زمانی که مشکل شما به طور کامل برطرف گردد. برای کمک به پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.
غذاهایی که هنگام بی حسی باید بنوشید و بخورید
به مدت 48 ساعت از نوشیدنی‌های گازدار و مایعات داغ خودداری کنید.

  • نوشیدنی
  • آب
  • آب میوه
  • بستنی
  • خوراکی جامد
  • سس سیب
  • ژله
  • پودینگ
  • ماست
  • میلک شیک (بدون نی)
  • غذاهای نرم
  • پوره سیب زمینی
  • پاستا
  • تخم مرغ
  • پنکیک
  • غلات خامه‌ای
  • سوپ (مراقب باشید خیلی داغ نباشید)
مراقبت های پزشکی بعد از ایمپلنت دندان

سایر ملاحظات و نگهداری ها برای کاشت ایمپلنت دندان

معمولا 10 تا 12 هفته پس از کاشت ایمپلنت زمان ترمیم آن فرا می‌رسد. شما همیشه می‌توانید از جراحان خود اطلاعات بیشتری در مورد نحوه بهترین مراقبت‌های بعد از ایمپلنت کسب نمایید.

پیوند استخوان برای ایمپلنت

اگر استخوان فک خیلی نرم است یا به اندازه کافی ضخیم نیست که بتواند ایمپلنت را نگه دارد، ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. این شامل جراحی با بیهوشی است.
پزشک ممکن است از استخوان طبیعی از جای دیگری در بدن شما برای ترمیم فک شما استفاده کند. گزینه دیگر یک ماده استخوان مصنوعی است که به استخوان جدید اجازه رشد در آن را می‌دهد. شما باید چندین ماه صبر کنید تا استخوان جدید به اندازه کافی برای ایمپلنت قوی شود.

پیوند استخوان و مراقبت‌های بعد از ایمپلنت

بعد از پیوند استخوان، ممکن است ابتدا درد یا بی حسی داشته باشید. پزشک ممکن است داروی ضد درد و یا آنتی بیوتیک تجویز کند. دارو را طبق دستور مصرف کنید.
از تحریک ناحیه جراحی خودداری کنید تا بافت‌ها بتوانند بهبود یابند. جویدن شدید، تف کردن، یا شستشوی زیاد می‌تواند باعث خونریزی یا عفونت شود.


پزشک اسفنج‌های گازی را در دهان شما قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد در یک ساعت اول فشار وارد کنید. در صورت ادامه خونریزی، سی دقیقه دیگر اسفنج جدید اضافه کنید.


با گاز در دهان نخوابید و غذا نخورید. در صورت ادامه یا شروع مجدد خونریزی با پزشک خود تماس بگیرید.
فعالیت بدنی را برای 24 تا 48 ساعت اول محدود کنید و سر خود را بالا نگه دارید. برای کاهش درد و تورم هر ساعت به مدت 30 تا 45 دقیقه از کیسه یخ در کنار صورت خود استفاده کنید.


هنگامی که خونریزی متوقف شد، می‌توانید نوشیدن یا خوردن مایعات را شروع کنید. در حالی که دهانتان بی حس است مایعات داغ ننوشید. از استفاده از نی خودداری کنید زیرا مکش می‌تواند لخته‌ها را شل کند.
به آرامی رژیم خود را به غذاهای نرم سوق دهید. غذاهای سفت مانند آجیل، ذرت بو داده یا هر غذای حاوی دانه نخورید. داروهای روتین مصرف کنید مگر اینکه پزشک دستورالعمل‌های متفاوتی به شما داده باشد.


سعی کنید سیگار نکشید زیرا در روند درمان اختلال ایجاد می‌کند. تا 24 ساعت پس از جراحی رانندگی نکنید، با ماشین آلات سنگین کار نکنید و الکل مصرف نکنید. این محدودیت در زمانی که شما داروی مسکن را با نسخه مصرف می‌کنید ادامه می‌یابد.

در این مقاله در رابطه با مراقبت‌های بعد از ایمپلنت صحبت کردیم. کلینیک دندانپزشکی پاستور با بهره مندی از همکاری متخصصان مجرب و اساتید دانشگاهی و تجهیزات مدرن و تکنولوژی نوین دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز نموده است و در محیطی مناسب و در خور شأن شما عزیزان پذیرای شما می‌باشد.  برای دریافت اطلاعات کامل‌تر برای درمان دندان درد در بارداری می‌توانید با کلینیک پاستور تماس بگیرید.

کلینیک دندانپزشکی پاستور با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی می باشد.

اگر نیاز به مشاوره تخصصی و رایگان دارید همین حالا با این شماره تماس بگیرید

۸۸۹۶۸۴۴۰ - ۰۲۱

تایید شده

این مطلب توسط پزشکان کلینیک بررسی و تایید شده است.

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی
دندانپزشکی کودکان، یکی شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که به طور ویژه بر روی مراقبت، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان در کودکان و نوجوانان تمرکز دارد.
بهترین کلینیک ایمپلنت فوری در تهران
یکی از روش‌های رایج برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت فوری دندان است. این پروسه در چند مرحله شامل پایه گذاری به عنوان ریشه، روکش گذاری و غیره می‌گردد. بدون شک چنین مدت زمانی اگر برای دندان‌های جلویی باشد به هیچ عنوان خوشایند نخواهد بود. به همین علت، ایمپلنت فوری به وجود آمد تا بتوان در یک جلسه، دندان از دست رفته را جایگزین نمود. اما ایمپلنت فوری چیست؟

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

30 درضد تخفیف ایمپلنت
همین حالا با ما تماس بگیرید

زمان را از دست ندهید

مشاوره تخصصی و رایگان

شماره  موبایل خود را وارد کنید، مشاوران ما تا کمتر از یک روز کاری با شما تماس می گیرند.