برای دندان درد در بارداری چه کنیم

درمان سریع دندان درد در دوران بارداری | توصیه پزشکان

برای دندان درد در دوران بارداری چه کنیم؟

بارداری زیباترین سفر در زندگی یک زن است. بنابراین، اطمینان از سلامت تا نه ماهگی حتی با داشتن سلامت دهان و دندان ضروری است. متاسفانه گاهی زنان در دوران بارداری با مشکلات دندانی مواجه می‌شوند. درمان فوری و سریع دندان درد در بارداری امری مهم و مورد توجه است.

هر گونه مشکل دندانی یا دندان درد نباید در هیچ مرحله‌ای از بارداری بدون درمان رها شود. با این حال، برخی از زنان باردار نگران روش دندانپزشکی برای درمان درد هستند. تحت نظارت متخصص، تمام اقدامات دندانپزشکی ایمن است.
بدیهی است که سوالاتی مانند آیا انجام درمان دندان در دوران بارداری بی‌خطر است؟ آیا عارضه‌ای ایجاد خواهد کرد؟ آیا درمان به نوزاد آسیب می‌رساند؟ مطرح می‌شود.

آیا می‌توانم در دوران بارداری کارهای دندانپزشکی انجام دهم؟

سوالات مربوط به درمان فوری دندان درد در بارداری بسیار رایج است. اغلب اوقات، مادران باردار به این فکر می‌کنند که آیا باید برای کار دندانپزشکی بروند یا نه. درد دهان و تورم لثه‌ها در هر مرحله‌ای حتی در دوران بارداری نیاز به درمان سریع دارند.

به طور کلی، افزایش سطح هورمون در دوران بارداری باعث تورم لثه‌ها، خونریزی یا به دام افتادن غذا و باعث تحریک بیشتر لثه‌ها می‌شود. انجام کارهای دندانپزشکی در عین حال برای جلوگیری از عفونت‌های دهانی مانند بیماری لثه حیاتی است و با زایمان زودرس مرتبط است.

علاوه بر این، کارهای دندانپزشکی را می‌توان در هر زمانی از بارداری تحت نظر متخصص انجام داد. اما، سه ماهه دوم بارداری (14 تا 20 هفته) بهترین زمان برای انجام اقدامات درمانی دندان مانند پر کردن، درمان ریشه و غیره است.

در مان فوری درد لثه و مشکلات دندان در دوران بارداری

لثه‌های متورم یا دردناک که مستعد خونریزی هستند در بسیاری از بارداری‌ها بسیار شایع است. به آن ژنژیویت بارداری (التهاب لثه) نیز گفته می‌شود. این می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی باشد که جریان خون را در بافت لثه افزایش می‌دهد و لثه‌ها را حساس‌تر، تحریک پذیرتر و متورم می‌کند.

این مشکل دندانی را نباید بدون درمان رها کرد. اگر در دوران بارداری با درد لثه مواجه هستید با دندانپزشک خود مشورت کنید. انتظار برای درمان فوری دندان درد در بارداری ممکن است عوارض شدیدی ایجاد کند. مشکلات دندانی ممکن است در هر مرحله از زندگی به دلایل مختلفی مانند بهداشت نامناسب دهان، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین، رژیم غذایی ناسالم و غیره ایجاد شود.

اما، زنان باردار به دلایل مختلف در معرض خطر بیشتر مشکلات دندانی هستند. اول، تهوع صبحگاهی میزان اسیدی که دهان شما در معرض آن قرار می‌گیرد را افزایش می‌دهد و اثرات نامطلوبی را روی مینای دندان (خارجی‌ترین لایه دندان) آشکار می‌کند. دوم، گاهی اوقات، خانم‌های باردار هوس شیرینی می‌کنند یا کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌کنند که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

بنابراین، برای جلوگیری از مشکلات دندانی در دوران بارداری، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دو بار در روز مسواک بزنید، به خصوص فراموش نکنید که قبل از رفتن به رختخواب، دندان‌های خود را مسواک بزنید. برای جلوگیری از مشکلات دندانی قبل از بروز یا بدتر شدن، معاینه منظم دندانپزشکی داشته باشید.

برای دندان درد در بارداری چه کنیم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، تهوع صبحگاهی یکی از دلایل مشکلات دندانی شما در دوران بارداری است. هنگامی که دندان‌های شما دائما با اسید معده تماس پیدا کند، ممکن است باعث حساسیت دندان یا حفره‌های دندانی شود که باعث دندان درد می‌شود.

تغییر رژیم غذایی برای درمان دندان درد در دوران بارداری

اگر مادر باردار لبنیات یا محصولات قندی بیشتری مصرف کند، احتمال ابتلا به مشکلات دندانی را افزایش می‌دهد.
نیاز به کلسیم در دوران بارداری افزایش می‌یابد. با این وجود، اگر در دوران بارداری مقادیر کافی کلسیم مصرف نکنید، به راحتی منجر به تخریب مینای دندان شما شده و باعث دندان درد می‌شود.

گاهی اوقات، بارداری ممکن است لثه‌ها و دندان‌های شما را حساس کند، که ممکن است ناشی از مسواک زدن نامناسب شود. در نتیجه ممکن است مشکلات دندانی ایجاد شود که باعث درد دندان در دوران بارداری می‌شود.
در بیشتر مواقع پیشگیری از مشکلات دندانی حتی در دوران بارداری آسانتر است. نگاهی به درمان‌های ساده برای جلوگیری از مشکلات دندان در دوران بارداری بیندازید.

طیف گسترده‌ای از رژیم‌های غذایی سالم از جمله میوه‌ها، آجیل‌ها، سبزیجات برگ سبز، محصولات لبنی و شیر را مصرف کنید. مطمئن شوید که روزانه مواد غذایی غنی از کلسیم، آهن، ویتامین D3 و سایر مواد مغذی ضروری مصرف کنید، زیرا زنان باردار به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند.

یک برنامه منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید با تکنیک‌های مناسب مسواک زدن مسواک بزنید. همچنین استفاده از نخ دندان روشی عالی برای از بین بردن مواد زائد از روی دندان است.
بهتر است از نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید. اما، اگر نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌کنید، می‌توانید از نی استفاده کنید تا از تماس مستقیم دندان‌ها با نوشابه‌های گازدار جلوگیری کنید.

درمان خانگی و سنتی دندان درد در دوران بارداری

هنگامی که علائم مشکلات دندانی دارید، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. تا حدودی درد و تورم را تسکین می‌دهد.
مقدار زیادی آب بنوشید تا هیدراته بمانید. علاوه بر این، فلوراید موجود در آب لوله کشی دندان‌ها را تقویت کرده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
هرگز داروهای بدون نسخه را در دوران بارداری به تنهایی مصرف نکنید. قبل از مصرف هر دارویی در دوران بارداری ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

اقدامات پیشگیرانه ساده در خانه به شما کمک می‌کند تا از مشکلات دندان در دوران بارداری دوری کنید. با این حال، اگر با مشکلات دندانی مواجه شدید، مراجعه به دندانپزشک را به تعویق نیندازید. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، زیرا زودتر تسکین خواهد یافت. مشکلات دندانی درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض شدید در مراحل بعدی بارداری شود. بنابراین، یک معاینه منظم دندانپزشکی با دندانپزشک مورد نظر خود داشته باشید.

برای دندان درد در بارداری چه کنیم

تسکین و درمان فوری دندان درد در دوران بارداری

برای درمان دندان درد در دوران بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید. ساده‌ترین راه برای به حداقل رساندن دندان درد در دوران بارداری، رعایت بهداشت دهان و دندان است.
در طول روز باید حتما دوبار مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.‌
از آب نمک و آب گرم استفاده کنید. یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده و قرقره کنید. این ترکیب به کاهش التهاب لثه کمک می‌کند.

حساسیت‌های غذایی را شناسایی کنید. ممکن است برخی از زنان بارداری متوجه شوند که در هنگام خوردن غذای گرم و یا سرد حساسیت دندان‌هایشان بیشتر می‌شود. بنابراین باید برای کاهش دندان درد این حساسیت‌ها شناسایی شوند‌.
سیر جایگزینی برای مصرف مسکن‌ها می‌باشد. سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می‌تواند به کشتن هر گونه باکتری در ناحیه عفونی کمک کند، که ممکن است منجر به کاهش درد شود. فقط یک سیر را پوست بگیرید و مستقیما آن را بجوید یا آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

علارغم استفاده از این روش‌ها برای کاهش و یا درمان دندان درد در بارداری، خانم‌های بارداری باید حتما به پزشک مراجعه کرده و از مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه خودداری کنند‌.

خدمات دندان پزشکی در دوران بارداری در کلینیک دندان پزشکی پاستور در تهران

کلینیک دندانپزشکی پاستور با بهره مندی از همکاری متخصصان مجرب و اساتید دانشگاهی و تجهیزات مدرن و تکنولوژی نوین دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز نموده است و در محیطی مناسب و در خور شأن شما عزیزان پذیرای شما می‌باشد.  برای دریافت اطلاعات کامل‌تر برای درمان دندان درد در بارداری می‌توانید با کلینیک پاستور تماس بگیرید.