کشیدن یا عصب کشی دندان شیری

کشیدن یا عصب کشی دندان شیری کدام بهتر است؟ | توصیه پزشکان

همه چیز درباره کشیدن یا عصب کشی دندان آسیای شیری کودکان

دندان یکی از اصلی‌ترین اعضای بدن انسان است. علاوه بر ایجاد ظاهر و لبخندی زیبا به جویدن و هضم غذا کمک می‌کند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، موجب عفونت و آبسه می‌شود‌‌. هنگامی که باکتری‌های دهان راهی برای ورود به دندان را پیدا کنند، عفونت و آبسه رخ می‌دهد. پوسیدگی دندان به ندرت به عصب می‌رسد و بیماری‌های لثه‌ای رخ می‌دهد. امروزه دندان پزشکان برای کاهش درد از عصب کشی استفاده می‌کنند‌.

علائم عفونت دندان و آبسه کردن دندان کودک

گاهی دندان کودک شما درد می‌گیرد و عفونی می‌شود. از نشانه‌های عفونی شدن این است که هنگام غذا خوردن، جویدن و یا نوشیدن مایعات سرد و گرم و یا هنگام خمیازه کشیدن در دندان خود احساس درد می‌کند. ورم کردن لثه، تورم گونه، درد شبانه، تغییر رنگ دندان و یا لق شدن دندان همگی از نشانه‌های عفونت و ابسه دندان است که اگر به موقع به درمان آن نپردازند عفونت و ابسه به عصب سرایت می‌کند.

ایا دندان شیری خراب را باید کشید؟

دندان‌های شیری فضایی برای دندان‌های دائمی کودک نگه می‌دارد، که در پشت آن ظاهر می‌شود و تمام دندان‌ها همان زمان نمی‌افتند. اگر فاصله‌ای پیش از موعد شکل بگیرد، دندان‌های باقی مانده موقعیتشان را برای پرکردن آن تغییر می‌دهند. این می‌تواند دندان‌های دائمی را تحت تاثیر قرار دهد. پس حفظ و مراقبت از دندان شیری بسیار مهم و ضروری است.

کشیدن یا عصب کشی دندان شیری

کشیدن یا عصب کشی دندان شیری کدام بهتر است؟

سوالی که بسیار رایج است و والدین از متخصصین دندان‌پزشک می‌پرسند این است کشیدن یا عصب کشی دندان شیری کدام بهتر است؟
اگر دندانپزشک کودک شما درمان کانال ریشه یا عصب کشی دندان را پیشنهاد کرده است، دلیل آن این است که نگه‌داشتن دندان کودک به همان اندازه که دندان یک فرد بالغ اهمیت دارد مهم است. از دست دادن زودتر دندان شیری در گفتار در جویدن و زود درآوردن دندان اصلی موثر است.

کشیدن دندان شیری زودتر از موعد

برای کشیدن یا عصب‌ کشی دندان شیری، زمانی که دندان شیری کودک شما ملتهب و عفونی شده است به پزشک مراجعه می‌کنید و انتظار دارید پزشک دندان را بکشد زیرا در نهایت قرار است بیفتد. اما پزشک دندان کودک شما را نمی‌کشد بلکه عصب کشی دندان را توصیه می‌کند.

اهمیت دندان شیری

در چند سال اخیر پزشکان به این باور رسیده‌اند که حفاظت و مراقبت از دندان شیری به اندازه دندان‌های دائمی اهمیت دارند زیرا موجب اختلال در جویدن، تکلم می‌شود. مهم‌تر از همه این که نظم وترتیب دندان‌های دائمی به هم نخورد؛ چون هر دندان شیری جای دندان دائمی را حفظ می‌کند. هیچ دندانی به یکباره نمی‌افتد و زودتر از موعد خودش لق نمی‌شود، اگر چنین اتفاقاتی بیفتد دندان‌ها جابه‌جا شده و کج در می‌آیند و موجب مشکلات دندانی می‌شود و کودک در آینده مجبور می‌شود مراحل ارتودنسی را سپری کند.

عصب کشی دندان یک روش درمان موثر و بی‌خطر برای متوقف کردن انواع مختلف درد دندان و حفظ دندان‌های آسیب دیده به خاطر پوسیدگی یا سایر مشکلات احتمالی است.
دندان‌های شیری عملکردی مشابه دندان‌های دائمی دارند. به این ترتیب از بین رفتن یکی از آن‌ها می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. دندان‌های شیری کارکرد مهم دیگری دارند و آن هم هدایت دندان‌ها دائم به سمت موقعیت صحیح است.

آیا عصب کشی دندان شیری لازم است؟

دندان‌های شیری پایه‌های دندان‌های دائمی هستند و نگهداری آن از وظایف پدر و مادر است. پس عصب کشی و اهمیت آن نسبت به کشیدن دندان شیری مشخص می‌شود.
پوسیدگی دندان کودک نه مثل سرماخوردگی خود به خود خوب می‌شود نه مثل عفونت گوش با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک درمان می‌گردد، برای درمان دندان پوسیده نیازمند درمان ریشه دندان هستیم؛ زیرا دندان کشیده شده و یا دندان‌های پوسیده و نازیبا در زیبایی و اعتماد به نفس و روابط اجتماعی کودک تاثیر گذار خواهد بود.

پس باید پوسیدگی دندان‌های کودک را حتما در اسرع وقت درمان نمود و در صورتی که پوسیدگی دندان شیری گسترده باشد و بافت پالپی دندان را آلوده کرده باشد، باید قبل از ترمیم تحت درمان عصب کشی قرار گیرند تا التهابات موجود برطرف شود؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است جوانه دندان دائمی زیرین مشکل ساز شود. پس عصب کشی دندان شیری و نگه‌داشتن آن برای دندان دائمی بسیار مهم و ضروری است.

انواع عصب کشی دندان آسیای شیری کودکان

حال که به اهمیت عصب‌کشی دندان شیری نسبت به کشیدن آن آگاه شدیم بهتر است با انواع عصب کشی آشنا شویم. به طور کلی دو روش مختلف وجود دارد.
پالپوتومی: درمان و خارج کردن عصب تاج است.
پالپکتومی: درمان و خارج کردن عصب تاج و ریشه دندان است.

چه مواقعی کشیدن دندان شیری توصیه می‌شود؟

بهتر است ویزیت‌های منظم دندانپزشکی هر شش ماه یکبار برای کودک انجام شود و دندان‌ها به طور کامل معاینه گردند. زیرا گاهی مواقع التهابات ریشه دندان آنقدر گسترده شده است که به جوانه دندان دائم آسیب می‌رساند و باید دندان شیری کشیده شود و این تشخیص توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد.

کلینیک پاستور با کادری شامل دندانپزشک خوب در بلوار کشاورز و اساتید دانشگاهی و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و بهترین مواد اولیه، آماده خدمتگزاری به شماست. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر، مشورت مستقیم با دندانپزشک و یا تعیین وقت می‌توانید به سایت کلینیک پاستور مراجعه نمایید.