Search
Close this search box.

کلینیک دندانپزشکی پاستور

جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین

همه چیز درباره جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین

 بررسی جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین

اگر در یک چکاپ ساده دندانپزشکی به شما گفته شده که نیاز به جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین و یا فک بالا را دارید، درحالی‌که ممکن است شما هیچ‌گونه درد و ناراحتی را احساس نکرده باشید، بدون تردید به توصیه متخصص عمل کنید.

چرا که دندان‌های عقل آخرین دندان‌هایی هستند که در فک‌های شما رشد می‌کنند، اغلب فضای کافی برای رویش آن‌ها در موقعیت صحیح مانند دندان‌های دیگر در دهان شما وجود ندارد. آن‌ها می‌توانند در موقعیت خود متفاوت باشند. برخی ممکن است به طور کامل رویش نکنند زیرا روی دندان دیگری نهفته شده‌اند یا ممکن است بخشی از لثه پوشیده شده باشند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه درمان دندان عقل نهفته توسط دندانپزشکان به ادامه مطلب مراجعه کنید.

دندان عقل نهفته افقی فک پایین چیست؟

اگر دندان عقل در زیر لثه شما گیر کند یا فضای کافی برای شکستن لثه را نداشته باشد، ” دندان عقل نهفته ” در نظر گرفته می‌شود.
نهفته شدن دندان عقل بسیار رایج است و زمانی رخ می‌دهد که دندان‌ها فضای کافی در دهان/فک برای رشد طبیعی نداشته باشند. گاهی اوقات دندان عقل ممکن است تا حدی در معرض دید قرار گیرد یا اصلاً در معرض دید قرار نگیرد (به این معنی که دندان عقل را بالای خط لثه نخواهید دید).


حقیقت این است که ممکن است احساس خوبی داشته باشید، اما یک عکس اشعه ایکس ساده یا اسکن سه بعدی CBCT ممکن است دندان عقل نهفته افقی فک پایین و یا فک بالا را نشان دهد.
دندان عقل نهفته بیشتر در معرض بیماری، پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی است.
جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین در حال حاضر می‌تواند از مشکلات دندانی در آینده که می‌تواند منجر به مشکلات و یا درد شدید شود، جلوگیری کند.

جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین

انواع رایج دندان عقل نهفته

دندان‌های عقل نهفته بر اساس ماهیت رشدشان طبقه‌بندی می‌شوند. چند عارضه رایج دندان عقل نهفته عبارت‌اند از:

⦁ نهفتگی مزیال: رایج‌ترین نوع نهفتگی است و به این معنی است که دندان عقل به سمت جلو، به سمت جلوی دهان زاویه دارد.
⦁ نهفتگی عمودی: به این معنی است که دندان عقل نسبتاً صاف درمی‌آید، اما به دلیل کمبود فضا در دهان، قادر به بیرون آمدن کامل از خط لثه نیست.
⦁ نهفتگی افقی: کمترین نوع نهفتگی است و به این معنی است که دندان عقل با زاویه 90 درجه به طرفین می‌آید و روی دندان آسیاب دوم فشار می‌آورد. دندان عقل نهفته افقی فک پایین بیشتر اتفاق می‌افتد.


⦁ نهفتگی دیستال: زمانی است که دندان عقل به سمت عقب، به سمت پشت دهان زاویه دارد.
⦁ نهفتگی بافت نرم: زمانی اتفاق می‌افتد که دندان عقل از طریق استخوان فک بیرون بیاید، اما به طور کامل از خط لثه خارج نشده باشد.
⦁ نهفتگی استخوانی (بافت سخت): این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دندان بتواند از خط لثه عبور کند، اما توسط استخوان پوشاننده مسدود می‌شود.

جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین

نهفتگی افقی بدون شک بدترین و دردناک‌ترین نوع نهفتگی است. دندان آسیاب به صورت افقی و کاملاً دور از سطح قرار می‌گیرد و به دندان آسیاب کناری خود رانده می‌شود. فقط با اشعه ایکس می‌توان تعیین کرد که آیا نهفتگی افقی دارید یا خیر، و برداشتن آن به مهارت و تخصص جراح دهان نیاز دارد.


نهفتگی افقی به موازات استخوان فک قرار دارد که در صورت عدم جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین ممکن است به دندان‌های اطراف آسیب برسانید. این نوع نهفتگی می‌تواند منجر به برداشتن مقداری استخوان شود، بنابراین این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی یا آرام‌بخشی IV انجام می‌شود.
پس از جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین، اکثر بیماران به تجویز داروهای مسکن و احتمالاً آنتی بیوتیک برای کاهش خطر عوارض در طول فرآیند بهبود نیاز دارند.

جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین در تهران

دندان عقل نهفته افقی فک پایین یک مزاحمت رایج است که اگر درمان نشود می‌تواند بسیار جدی‌تر شود. شما می‌توانید با برداشتن پیشگیرانه دندان عقل نهفته قبل از اینکه فرصتی برای به خطر انداختن لبخند شما داشته باشد، از ناراحتی و آسیب دندان جلوگیری کنید. اگر دندان‌پزشک عمومی به شما یا فرزندتان توصیه کرده است که دندان عقل خود را بردارید، یا اگر به دنبال درمان برای علائم مرتبط هستید، بهتر است همین امروز با متخصصان کلینیک پاستور مشورت کنید تا بدون شک بهترین اقدام برای شما انجام شود.

کلینیک دندانپزشکی پاستور با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی می باشد.

اگر نیاز به مشاوره تخصصی و رایگان دارید همین حالا با این شماره تماس بگیرید

۸۸۹۶۸۴۴۰ - ۰۲۱

تایید شده

این مطلب توسط پزشکان کلینیک بررسی و تایید شده است.

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی
دندانپزشکی کودکان، یکی شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که به طور ویژه بر روی مراقبت، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان در کودکان و نوجوانان تمرکز دارد.
بهترین کلینیک ایمپلنت فوری در تهران
یکی از روش‌های رایج برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت فوری دندان است. این پروسه در چند مرحله شامل پایه گذاری به عنوان ریشه، روکش گذاری و غیره می‌گردد. بدون شک چنین مدت زمانی اگر برای دندان‌های جلویی باشد به هیچ عنوان خوشایند نخواهد بود. به همین علت، ایمپلنت فوری به وجود آمد تا بتوان در یک جلسه، دندان از دست رفته را جایگزین نمود. اما ایمپلنت فوری چیست؟

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

30 درضد تخفیف ایمپلنت
همین حالا با ما تماس بگیرید

زمان را از دست ندهید

مشاوره تخصصی و رایگان

شماره  موبایل خود را وارد کنید، مشاوران ما تا کمتر از یک روز کاری با شما تماس می گیرند.