Search
Close this search box.

کلینیک دندانپزشکی پاستور

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی

همه چیز درباره درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی

تعریف دندان خرگوشی

دندان‌های خرگوشی به عنوان اوربایت یا مال اکلوژن نیز شناخته می‌شوند. این ناهماهنگی دندان‌ها است که می‌تواند از نظر شدت متفاوت باشد. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی امکان‌پذیر است یا خیر.


بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند با دندان‌های خرگوشی زندگی کنند و آنها را درمان نکنند. برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند دندان خرگوشی خود را به دلایل زیبایی درمان کنند.
برخی دیگر نیز ممکن است برای جلوگیری از عوارضی مانند آسیب به دندان‌های دیگر، لثه یا زبان در اثر گاز گرفتن تصادفی، به درمان نیاز داشته باشند.


علت، شدت و علائم در اینکه آیا و چگونه باید دندان های خرگوشی را درمان کنید، نقش دارند. درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی نیز به شدت وخامت دندان بستگی دارد. بعضی از دندان‌های خرگوشی بسیار جلوتر از دیگر دندان‌ها بوده و برای درمان حتما به ارتودنسی نیاز دارند. برخی دیگر اما در ردیف سایر دندان‌ها قرار دارند اما ارتفاع آن‌ها کمی بیشتر است که با تراش سطح پایین دندان قابل برطرف شدن هستند.

آیا درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی ممکن است؟

دندان‌های جلویی بالایی که از روی دندان‌های پایین بیرون زده‌اند، معمولا به عنوان دندان‌های باک، خرگوشی یا اوربایت شناخته می‌شوند.
دندان‌های خرگوشی اغلب ارثی هستند. شکل فک، مانند سایر ویژگی‌های فیزیکی، می‌تواند در نسل‌ها منتقل شود. عادات دوران کودکی، مانند مکیدن شست و استفاده از پستانک، از دیگر دلایل احتمالی تغییر حالت دندان‌ها هستند.
مکیدن انگشت به عنوان رفتار مکیدن غیر مغذی (NNSB) نامیده می‌شود، به این معنی که حرکت مکیدن هیچ گونه تغذیه‌ای را مانند شیردهی فراهم نمی‌کند.

هنگامی که این وضعیت پس از 3 یا 4 سالگی یا در حالی که دندان‌های دائمی ظاهر می‌شوند ادامه یابد، فشار ایجاد شده توسط مکیدن و انگشت می‌تواند باعث شود دندان‌های دائمی با زاویه غیر طبیعی رشد کنند.

دندان‌ها را از پستانک جدا کنید

مکیدن پستانک شکل دیگری از NNSB است. می‌تواند مانند مکیدن انگشت شست باعث اوربیت شود.
بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2016 در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا ، استفاده از پستانک نسبت به مکیدن انگشت یا شست با خطر بیشتری برای ایجاد مال اکلوژن همراه بود.

فشار زبانی زیاد بر روی دندان

فشار زبان زمانی اتفاق می‌افتد که زبان در دهان بیش از حد به جلو فشار می‌آورد. در حالی که این معمولا منجر به اپن بایت می‌شود، گاهی اوقات می‌تواند باعث اوربایت نیز شود. این بیماری در کودکان شایع است، اما می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.
این می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، مانند تورم مزمن آدنوئیدها یا لوزه‌ها و عادت‌های بد بلع غذا. در بزرگسالان نیز استرس می‌تواند باعث آن شود. برخی از بزرگسالان هنگام خواب زبان خود را به جلو می‌برند.

ژنتیک فرد

برخی از افراد با فک ناصاف یا فک بالا یا پایین کوچک به دنیا می‌آیند. دندان خرگوشی یا برجسته شدن دندان‌های جلویی اغلب ارثی است و والدین، خواهر و برادر یا سایر بستگان شما نیز ممکن است ظاهری مشابه داشته باشند.

دندان‌های از دست رفته، دندان‌های اضافی و دندان‌های نهفته

فاصله یا شلوغی می‌تواند تراز دندان‌های جلویی شما را تغییر دهد و باعث ظاهر شدن دندان‌های خرگوشی شود. از دست دادن دندان‌ها باعث می‌شود که دندان‌های باقی مانده شما به مرور زمان جابجا شوند و موقعیت دندان‌های جلویی شما را تحت تاثیر قرار دهند.
از طرف دیگر، نداشتن فضای کافی برای رشد دندان‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تراز شدن دندان‌ها شود. شلوغی می‌تواند زمانی رخ دهد که دندان‌های اضافی یا دندان‌های نهفته داشته باشید.

تومورها و کیست‌های دهان یا فک

تومورها و کیست‌ها در دهان یا فک می‌توانند ردیف دندان‌ها و شکل دهان و فک شما را تغییر دهند. این زمانی اتفاق می‌افتد که تورم مداوم یا رشد، اعم از بافت نرم یا استخوانی، در قسمت بالایی دهان یا فک باعث شود دندان‌های شما به سمت جلو حرکت کنند.
تومورها و کیست‌ها در حفره دهان یا فک نیز می‌توانند باعث درد، توده و زخم شوند.

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی

خطرات خرگوشی بودن دندان برای سلامتی

اوربایت بسته به شدت آن و اینکه آیا از گزش طبیعی جلوگیری می‌کند ممکن است باعث مشکلات سلامتی شود.
دندان خرگوشی می‌تواند باعث مشکلاتی از جمله موارد زیر گردد:

  • اختلالات گفتاری
  • مشکلات تنفسی
  • مشکل جویدن
  • آسیب به سایر دندان‌ها و لثه‌ها
  • درد هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • تغییرات در ظاهر صورت

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی در تهران

مگر اینکه اوربایت شما شدید باشد و باعث ناراحتی شود، درمان از نظر پزشکی ضروری نیست. اگر از ظاهر دندان‌های خود ناراضی هستید، باید برای درمان به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
هیچ روش استانداردی برای درمان دندان‌های خرگوشی وجود ندارد زیرا دندان‌ها در اندازه‌های مختلف هستند و انواع بایت و ویژگی فک از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی بر اساس نیاز شما بهترین برنامه درمانی را تعیین می‌کند.

بریس‌ها

بریس‌ها و نگهدارنده‌های سیمی سنتی رایج‌ترین درمان برای دندان‌های خرگوشی هستند.
بسیاری از افراد در دوران کودکی یا در دوران نوجوانی از بریس استفاده می‌کنند، اما بزرگسالان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. براکت‌ها و سیم‌های فلزی متصل به دندان‌ها به مرور زمان دستکاری می‌شوند تا به تدریج دندان‌ها را برای لبخندی صاف‌تر حرکت دهند.
اگر فضای بیشتری برای صاف کردن دندان‌ها نیاز باشد، گاهی اوقات کشیدن دندان توصیه می‌شود.

انبساط دهان

گشاد شدن دهان معمولا برای درمان کودکان یا نوجوانانی که فک بالایی آنها کوچکتر از آن است که بتواند دندان‌های بزرگسالان را در خود جای دهد، استفاده می‌شود.
دستگاه مخصوصی که از دو قطعه تشکیل شده است به نام بازکننده دهان به دندان‌های آسیاب بالایی متصل می‌شود. یک پیچ انبساط دو قطعه را به تدریج از هم جدا می‌کند تا دهان باز شود.

اینویزیلاین

اینویزیلاین می‌تواند برای درمان دندان خرگوشی با شدت کمتر در نوجوانان و بزرگسالان استفاده شود. مجموعه‌ای از ترازهای پلاستیکی شفاف از قالب دندان‌های شما ساخته شده و روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا به تدریج موقعیت آنها تغییر کند.
اینویزیلاین هزینه بیشتری نسبت به بریس‌های سنتی دارد اما نیاز به مراجعه کمتری به دندانپزشک دارد.

جراحی فک

جراحی فک برای درمان مشکلات شدید استفاده می‌شود. همچنین برای افرادی که دندان‌های آن‌ها به طور کامل رشد کرده، برای اصلاح رابطه بین فک بالا و پایین استفاده می‌شود.

از درمان خانگی دندان خرگوشی خودداری کنید

دندان خرگوشی را نمی‌توان در خانه اصلاح کرد. فقط یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می‌تواند با خیال راحت دندان‌های خرگوشی را درمان کند.
تغییر تراز دندان‌ها نیاز به فشار دقیق در طول زمان دارد تا به ظاهر دلخواه و جلوگیری از آسیب جدی به ریشه‌ها و استخوان‌های فک کمک کند.

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی در کلینیک دندانپزشکی پاستور

برای مشکلات شدید، جراحی ممکن است بهترین یا تنها گزینه باشد.
کلینیک دندانپزشکی پاستور با بهره مندی از همکاری متخصصان مجرب و اساتید دانشگاهی و تجهیزات مدرن و تکنولوژی نوین دندانپزشکی فعالیت خود را آغاز نموده است و در محیطی مناسب و در خور شأن شما عزیزان پذیرای شما می‌باشد.  برای دریافت اطلاعات کامل‌تر برای درمان دندان درد در بارداری می‌توانید با کلینیک پاستور تماس بگیرید.

کلینیک دندانپزشکی پاستور با کادری مجرب و توانمند آماده ارائه انواع خدمات دندانپزشکی می باشد.

اگر نیاز به مشاوره تخصصی و رایگان دارید همین حالا با این شماره تماس بگیرید

۸۸۹۶۸۴۴۰ - ۰۲۱

تایید شده

این مطلب توسط پزشکان کلینیک بررسی و تایید شده است.

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی
دندانپزشکی کودکان، یکی شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که به طور ویژه بر روی مراقبت، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان در کودکان و نوجوانان تمرکز دارد.
بهترین کلینیک ایمپلنت فوری در تهران
یکی از روش‌های رایج برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت فوری دندان است. این پروسه در چند مرحله شامل پایه گذاری به عنوان ریشه، روکش گذاری و غیره می‌گردد. بدون شک چنین مدت زمانی اگر برای دندان‌های جلویی باشد به هیچ عنوان خوشایند نخواهد بود. به همین علت، ایمپلنت فوری به وجود آمد تا بتوان در یک جلسه، دندان از دست رفته را جایگزین نمود. اما ایمپلنت فوری چیست؟

فهرست محتوا

مقالات مرتبط

30 درضد تخفیف ایمپلنت
همین حالا با ما تماس بگیرید

زمان را از دست ندهید

مشاوره تخصصی و رایگان

شماره  موبایل خود را وارد کنید، مشاوران ما تا کمتر از یک روز کاری با شما تماس می گیرند.